Een land vol nieuwe ervaringen

23 februari 2022 - Lima, Peru

Twee weken geleden kwamen we aan in Costa Rica en vanaf het begin werd het snel duidelijk, dit wordt een land vol nieuwe ervaringen. Ik vertel jullie er graag meer over.

Tijdens onze eerste rit richting de kust maakten we een tussenstop bij de krokodillenbrug. Met een langzame pas liepen we richting het punt waar je de krokodillen kon zien. Toen we over de rand keken ging er een rilling door ons heen. Onder ons lagen zes reptielen waarvan een reusachtig. Ik kon alleen maar denken: wat nou als de brug instort? Terug in de auto zocht ik naar meer informatie. Het bleek dat er een keer iemand is gevallen en die was binnen 10 seconden foetsie.

Een ander moment was in het Monteverde Nevelwoud. In dit natuurreservaat kun je letterlijk in de wolken lopen. Het is een drukbezocht park maar toch liepen we lange tijd in ons eentje. Dit zorgde toch voor een unheimisch gevoel, wetende dat er ook luipaarden, jaguars en slangen zijn. Toen vonden we ander stel en hebben we als kleine gansjes achter hun aan gelopen. Deze mensen hielden wel van de sportschool en zeker bergopwaarts was het best uitdagend om ze bij te benen.

Costa Rica heeft naast natuurparken ook een prachtige kustlijn aan beide kanten. In Playa Hermosa hadden we voor het eerst een hotel direct aan het strand, wat een luxe. De zonsondergang in de Grote Oceaan was echt schitterend.

Een gebruik waar we aan moesten wennen was het teruggeven van wisselgeld. De wisselkoers is 1 euro staat gelijk aan 725 Costa Ricaanse Colon. Vaak genoeg kregen we niet alles terug. Hoewel het bedrag nooit groter was dan €0,50 vond Maurice het toch gek en werd het vaak nog even nagevraagd.

Een andere nieuwe gewoonte was de hoeveelheid cola die we hebben geconsumeerd. We drinken eigenlijk nooit frisdrank en de laatste keer Coca Cola konden we ons beide niet meer herinneren. Echter zijn onze darmen nog onrustig en cola was een advies wat ons nogmaals werd aangeraden. Na de eerste slok was het duidelijk: “Dit is echt lekker.“ Al snel hebben we afspraak gemaakt: alleen in Costa Rica en er vervolgens volop van genoten.

In Costa Rica vind je vele vulkanen. Een bijkomen verschijnsel zijn de warmwaterbronnen. We hebben een middag heerlijk gebadderd in natuurlijk warm water. Een van de baden was zelfs 52 graden, een beetje te heet.

Tot slot gaf de autoverhuur nog meer nieuwe ervaringen. We hebben in twee weken drie verschillende auto’s gehad. Bij de eerste auto zat de bumper aan de voorkant los. Een eerdere schade hadden ze geprobeerd op te lossen met lijm en door de hobbelige wegen in Costa Rica was deze langzaam los gaan laten. Onze auto werd snel omgeruild en we konden weer op pad. De volgende dag kwamen we na lunch terug bij de auto en daar stonden drie agenten waarvan een onze kentekenplaten vast had. Blijkbaar stonden we foutief geparkeerd bij een gele lijn. Deze was wel 1,5 meter verderop beneden. De boete was slechts €65,- maar zonder kentekenplaten kom je niet ver. Na lichte paniek bleek de autoverhuurder 300 meter verderop te zitten en daar werden we super goed geholpen. Het blijkt een veelvoorkomende werkwijze te zijn van de politie. Het duurt weken voordat de autoverhuurder de platen terug heeft dus voor dat ongemak betaal je €90,- aan administratiekosten. Weer een geluk voor ons: voorheen moest de huurder de misgelopen omzet betalen tot de auto weer de kentekenplaten had. Dat kan oplopen tot duizenden euro’s.

Na de vele steden was Costa Rica een prachtige natuurbestemming. We hebben veel dieren gezien waaronder apen, neusberen en prachtige vogels. Het is bijzonder hoe makkelijk je aan een nieuwe omgeving went. Een van de laatste ochtenden zaten we aan het ontbijt en toen hoorde ik dat bekende geluid: “Ohja, dat zijn de apen.“

We genieten nu van een cocktail in de bar van ons hotel in Lima, Peru. Voor deze wereldreizigers weer een unicum: we zijn nog nooit zo zuidelijk geweest op onze aardkloot.

Tot de volgende keer!

1. Gerard:
    23 februari 2022
    Bizar w.b.t. kentekenplaat! Mooie foto's van Costa Rica en nu alweer Peru!
  2. Paula:
    23 februari 2022
    Wederom wat een heerlijk avontuur, blijf vooral genieten. En ja cola is beter dan remmer, eigenlijk als je het goed wil doen moet je platte cola (waar kracht van af is) Lieverds geniet lekkerrrrrr en tot het volgende avontuur, dikke knuffel van mij Paula
  3. Anne:
    23 februari 2022
    Wat een avonturen!! Veel plezier nog en blijf schrijven, ik geniet elke keer weer van de verhalen!
  4. Carolien:
    28 februari 2022
    Heerlijk land Costa Rica, de verhalen vd krokodillen zijn echt waar, enge beesten🥴 En aan de andere kant gekko’s in je hotelkamer. Was er met de kerst in 2006 en toen werkte de vulkaan El Arenal echt prachtig die rode lavastroom bij die waanzinnige mooie sterrenhemels. Genoten ook van het verse fruit mn de kleine banaantjes, superzoet. En ja de wegen zijn ook een avontuur op zich😉
    Geniet ze in Peru👍