Hier komen we zeker nog een keer terug

15 april 2022 - Bariloche, Argentinië

Lieve allemaal,

Aan het start van onze reis waren de bestemmingen nog onbekend. Wat is het gaaf dat de route ons naar Argentinië heeft geleid. Dit land vinkt al onze boxen af. Laat me je vertellen waarom precies.

-        Een geweldige hoofdstad; Maurice is gek van steden en erg onder de indruk van Buenos Aires. De stad wordt wel het Parijs van Zuid Amerika genoemd en dat is volledig terecht. Het allermooiste is: mensen dansen hier echt de tango op straat.

-        Adembenemende natuur; het Andes gebergte zorgt voor hele mooie plaatjes. We zijn momenteel in Bariloche, een stad omringt door meren en bergtoppen. De perfecte plek voor mooie wandelingen.

-        Orka’s; als klein meisje was Free Willy mijn favoriete film. Afgelopen weekend hebben we orka’s in het wild gespot vanaf het strand bij Peninsula Valdés. Op een afstand zwommen ze voorbij, wat bijzonder. De foto’s zijn helaas onduidelijk maar we krijgen binnenkort andere van een Braziliaanse walvissenspotter die daar ook die dag was. Op deze plek gebruiken de orka’s een speciale jaagtechniek zoals in deze video. Helaas hebben we dat niet gezien maar wie weet een volgende keer.

-        De Argentijn; Iedereen is hier super vriendelijk en behulpzaam. Toen we een lekke band hadden en geen krik in de auto stopte de eerste auto (met een Bassie en Adriaan achtige caravan) gelijk. De krik bleek later onder de bestuurdersstoel te liggen. We dachten dat Argentijnen wel wat meer temperament zouden hebben maar dat is tot nu toe niet het geval. De ouderen vinden het leuk om te horen dat we uit Nederland komen en halen altijd Koningin Maxima aan.

-        Grote Joodse gemeenschap; in Argentinië wonen ongeveer 250.000 Joodse mensen. Al wandelend door Buenos Aires liepen we door de joodse wijk. Ineens liepen er allemaal orthodoxe mensen met keppeltjes over straten, wat een verrassend gezicht. We bezochten op vrijdagavond ook een synagoge en de rabbijn daar gaf een andere draai aan de traditionele dienst. Verkorte gebeden meerstemmig gezongen op zijn Disney’s, echt gaaf!

-        Niet duur; wat een vakantieland fijn maakt voor ons (Nederlanders) is een gunstige wisselkoers. De Argentijnse peso is de afgelopen decennia een stuk minder waard geworden. Dit zorgt ervoor dat er een grote vraag is naar dollars en euro’s. Er zijn hierdoor twee wisselkoersen ontstaan. De officiële koers en de blue rate. 1 euro geeft je bij de officiële koers nu 117 pesos; de blue rate is 206,-. Zo kost een liter benzine maar €0,45 en een kopje koffie €1,50.

-        Argentinië is groots; de afstanden zijn enorm en tijdens het rijden voelt het vaak als het einde van de wereld. Van de week reden we route 25 en dat was 600 km rechtdoor van de oostkust naar het Andesgebergte. Onderweg zijn we maar vier dorpen/kleine steden tegengekomen. Telefoonbereik is dan ook zeldzaam op dit soort wegen. Ons plan was eerst om meer naar het zuiden te rijden maar die afstand was net zo groot als van de oost naar de westkust in Amerika. Doordat het zo groot is, valt er nog genoeg te ontdekken. We komen hier zeker nog een keer terug!

Dit was het weer voor nu. We gaan ons klaarmaken voor een online Seideravond met de broers in Nederland.

Veel liefs en chag Pesach sameach,

Maurice en Simone

1. Paula:
    15 april 2022
    Wat heerlijk dat jullie het zo fijn hebben, het geweldig enthousiast en smakelijk vertellen.
    Het is bijna of je er zelf bent. Wens jullie ook fijne Pesach en niet teveel matzes eten. Dikke knuffel van mij Paula
  2. Sarah:
    15 april 2022
    Fantastische update weer, een feestje om te lezen! Dikke knuffel uit de Wogmeer, ook van de rest xo
  3. Gerard:
    16 april 2022
    Wel met situatie in Europa andere culturen ervaren. Terugkeer komt dichterbij begrijp ik. Geniet van alle momenten!
  4. Renske:
    11 mei 2022
    Nu wil ik ook naar Argentinië! Dank voor het delen van jullie mooie verhalen. Liefs Renske